Sommerferie 2015

Endnu en sommerferie er ved at være slut. I denne sidste weekend vasker jeg tøj, rydder op og ordner ukrudt. Huset er rent, fordi vi gjorde rent inden vi tog afsted, men jeg forsøger at gøre hjemmet klar og ‘nulstillet’ til den normale hverdag. Og så skriver jeg mine oplevelser fra ferien ned i et blogindlæg, som jeg plejer.

I år har vi som sagt haft lidt senere sommerferie end normalt. Egentlig føles det ikke så sent for mig, for jeg har i mine single-år ofte holdt ferie i august, så jeg synes det er meget normalt. Men for Mads føltes det sent, og det synes min chef vist også. På min arbejdsplads ønsker man at medarbejderne lægger deres ferie i skolesommerferien, men da min husbond ikke kunne få ferie på andet tidspunkt end den sidste uge af skoleferien og 2 uger efter, måtte jeg søge om dispensation – og fik den.

Som ferien nærmede sig i juli gik det op for mig, at jeg ikke glædede mig specielt meget til sommerferien. Vi havde ikke andre planer, end at vi skulle i sommerhus som vi plejer, så der var ikke noget konkret at se frem til. Husbond har haft ekstremt travlt på arbejde meget længe, så jeg var bange for at det var for meget at begynde at planlægge ting vi skulle i ferien. Omvendt har jeg haft en meget kedelig tid på arbejde det meste af året, så jeg trængte til at opleve noget.

Det fik vi heldigvis talt om inden, og ferien fik derfor fokus på oplevelser. Det blev fint understøttet af vejret. Både maj og juni var ret kolde, og på nær en weekend med >30 graders varme var juli faktisk også ret trist. Men lige så snart august – og vores sommerferie – startede, kom der godt vejr. Det har været solskin næsten alle dage i vores ferie, og behagelige temperaturer på 20-25 grader, der har medført mere aktivitet og lidt mindre dasen.

Vi starter altid vore ferier med en tur til Kgs. Lyngby, hvor vi kigger på butikker og spiser en frokost. I år blev det sushi på Aji Sushi. Vi plejer at tage os et par dage til at falde ned, blive mennesker, får vasket tøj og pakket i ro og mag.

Vi var 14 dage i sommerhuset. Oplevelserne kom ved små ture til de omkringliggende byer. Selvfølgelig skulle vi ned i vores egen by, Gilleleje, hvor vi køber det gode rugbrød og fiskepålæg, og hvor der er gode restauranter. I år valgte vi at gå med på en byvandring, arrangeret af Museum Nordsjælland. Det var en spændende fortælling om Gilleleje før og nu, inkl. et par anekdoter fra besættelsestiden. Det er også et must for os at tage til Helsinge for at gå en tur på gågaden og spise på det hyggelige cafeteria ved Kvickly. En gåtur med is på promenaden ved Rågeleje strand blev det også til, og da mine forældre kom til frokost fik vi en fantastisk naturoplevelse i Heather Hill, hvor lyngen var på sit højeste. Vi var i Loppehal i Blistrup og så solnedgang fra Søren Kierkegaards yndlingssted ved Gilbjerg Hoved. Vi tog også en tur til Hornbæk, hvor vi shoppede lidt tøj, klipklapper og spiste is. Og sidste dag på nordkysten gik turen til Tisvilde Hegn.

Den sidste uge af ferien tilbragte vi i Birkerød, men også med fokus på små ture og oplevelser. Birkerød Lokalhistoriske Arkiv og Museum har åbent om onsdagen, og endelig havde vi muligheden for at besøge det. Vi ville gerne lære lidt mere om vores nye by, og måske danne os et billede af hvordan byen så ud da vores hus blev bygget i 1907. Det var en sjov oplevelse, som vi delte med min historie-interesserede far, og afsluttede med en is på Madsens Is-café. Et gavekort givet i indflytningsgave sidste år blev indløst i Plantorama i Hillerød. Det er Nordens største havecenter og sjovt at opleve; der var utrolig meget at kigge på . Vi fik købte os nogle gode blomster til haven. En anden dag tog vi Adina med til Bernstorffsparken, hvor hunde må løbe frit. Det var en stor oplevelse, for Adina blev helt vildt glad over at være der. Hun boede i Hellerup de første 2½ år af hendes liv, så der er nok nogle gode minder for hende i den park. Turen blev afsluttet med en is i Rungsted Havn. På den sidste feriedag tog vi til København, hvor vi spiste dim sum til frokost, gik en tur på Strøget. Vi har fået is næsten hver dag, men denne dag fik vi i stedet en super lækker cheesecake hos Bertels Kager.

Vejret gjorde det også muligt at få lavet nogle af de praktiske ting, der trængte sig på. I sommerhuset var det selvfølgelig nødvendigt at give haven en overhaling, selvom vi havde været deroppe og trimme lidt forinden. Den nye træterrasse blev som forventet en stor succes, og vi sad derude næsten hele tiden. Der var dog også lidt færdiggørelse i forbindelse med terrasen, så Mads fik bygget et trappetrin ned fra huset til terrassen og skruet nogle flere skruer i. Det lykkedes os også i fællesskab at få lavet et nyt hegn ud mod vejen, efter at det gamle er blevet påkørt og/eller smadret i 2 omgange de seneste par år. Hjemme i Birkerød gik vi gang med at udskifte punkterede termoruder i køkkenet, og mens jeg alligevel havde penslen og den hvide maling i gang, fik jeg malet tilbygningens vinduer udvendigt.

Vi har været lidt mere sociale end vi plejer i vores ferie – nok fordi alle andre var kommet hjem fra ferie da vi holdt ferie. Vi har været til frokost hos min onkel i Næstved, på kinesisk restaurant med Mads’ søsters familie, til 13 års fødselsdag i Vanløse, og så har vi haft besøg i sommerhuset 2 gange, dels af mine forældre til frokost og køretur til Heather Hill, og dels til grillning og rosé på terrassen af Mads’ forældre.

De behagelige temperaturer var perfekte til at arbejde og tage på ture. Det var dog ikke helt oplagt til at dovne i solstole; i solen var det for varmt men i skyggen en anelse for koldt. Når vi har kunnet nå både de mange ekskursioner og en del praktisk arbejde er det nok på bekostning af almindelig dasning. Om aftenen har vi dog taget det meget afslappet. Vi har spist nem og let mad og set lidt fjernsyn. De sidste 2 somre har jeg nydt TV-serien Store Forretninger (Mr. Selfridge), og sørme om DR ikke i år sendte 3. sæson lige som jeg havde sommerferie. I år blev Mads også grebet af den, så vi har hygget os med et nyt afsnit hver aften i de sidste 2 uger af ferien.

På trods af mine lave forventninger til ferien er det blevet en helt perfekt ferie lige efter mit hoved. Det har været en god blanding af oplevelser, praktiske gøremål og afslapning i helt perfekte temperaturer – hvad mere kan man ønske sig? Vigtigst af alt har vi tilbragt rigtig meget tid sammen; Mads, Adina og jeg. Jeg føler mig godt tanket op til at begynde en ny arbejdsperiode.