Minieferie til Stralsund

I den forgangne uge har min mand og jeg været på miniferie til Stralsund. Det var en meget vellykket tur. Vi fandt Hotel Scheelehof via rejse-sitet Travelbird.dk. Her bookede vi 3 overnatninger med morgenmad, et aftensmåltid, en frokostpakke og fri adgang til wellness-område.

Vi tog afsted onsdag formiddag og kørte til Gedser, hvor vi tog færgen til Rostock. Overfartstiden på 2 timer tilbragte vi i buffet-restauranten, som bød på frokost med drikkevarer, kaffe, kage og is ad libitum. Det var et rigtig fint koncept uden stress, fordi der var rigeligt med tid.

Efter en køretid på lidt over en time med en meget behagelig mængde trafik, nåede vi frem til hotellet. Det er en gammel industribygning, som er fuldstændig renoveret i 2010. Hotellet var derfor meget nyt og fint alle vegne med charmerende indretning. Vi fik et dejligt værelse aller øverst oppe under kip, som havde karakter af tårnværelse – der var velux-vinduer i begge sider og dermed ingen naboer og dejligt stille.

Samme aften som vi var ankommet benyttede vi os af den medfølgende middag, og fik en gourmetoplevelse i restaurant Zum Scheel, der var langt bedre end jeg nogensinde har oplevet i Tyskland. Vi fik pastinaksuppe, andelår og en kugle is og det var meget veltilberedt og lækkert. Hotellet satser virkelig på gourmetmad, og huser også en Michelin-restaurant, som vi dog ikke prøvede.

Torsdag skulle vi rigtig ud og se den gamle by Stralsund, som hotellet lå midt i. Det er en meget charmerende gammel by med en gågade, mange fine bygninger og en del hyggelige butikker og cafeer. I hver ende af gågaden er der et torv, hhv. Alter Markt og Neuer Markt, hvor der pga. julemarked var opstillet tivoli-forlystelser og boder med glühwein og pølser. Vi gik en tur op og ned ad gågaden og var inde i flere af butikkerne. Vi havde bla. en retro-oplevelse i stormagasinet Peek & Cloppenburg, hvor vi ikke kunne lade være med at synes at der måtte være nogle spor fra DDR-tiden i butiksindretningen. Der var god plads, ensfarvet, træpaneler og man skulle betale på en anden etage end man havde fundet sin vare. Mads fandt et par lækre bukser.

Vi havde fået hotellets frokostpakke med i en fin messenger-bag, men det var faktisk så koldt at vi besluttede os for at spise hjemme på hotelværelset. Da vi kom tilbage fik jeg desværre migræne, og måtte ligge i sengen resten af dagen.

Næste dag var jeg heldigvis frisk igen, og vi fik udforsket byen lidt mere. Vi fik set på julemarkedet i kælderen under rådhuset og shoppet hjemmesko og chokolade. Højdepunktet var næsten en afslappet frokost på en af de hyggelige cafeer. Tilbage på hotellet fik vi varmen i wellness-området med 3 slags sauna, fodbad, fancy brusere og et afslapningsområde. Om aftenen gik vi ud og spiste vietnamesisk, og desserten fik vi på en af de mange iscaféer, som vidner om at byen nok er en større ferieby om sommeren.

Lørdag formiddag kørte vi hjemad igen. Både turen på de tyske veje, grænsehandel i Calle og Bordershop og turen med færgen forløb lykkeligvis uden alt for meget kø og mylder. Vi var hjemme lidt efter det blev mørkt.

På trods af migræne på et meget dårligt tidspunkt, var det en virkelig vellykket tur, hvor det lykkedes at få slappet af, oplevet lidt og nydt livet uden stress og jag. Da vi tog afsted fra Hotel Scheelehof har vi lyst til at vende tilbage en anden gang.