Sommerferie 2013

Hvad jeg har lavet i min sommerferie? Jo, nu skal du høre…

I år har vi valgt udelukkende at tilbringe ferien hjemme og i sommerhus. Efter et par dage med tøjvask, oprydning, rengøring mv. hjemme tog vi op til vores sommerhus i Gilleleje, og der var vi i lidt over 2 uger. Sidste år kneb det desværre for  mig med at få slappet helt af, hvilket nok var et forvarsel til det stressnedbrud der kom senere på året. Men i år gik det meget bedre. Jeg har simpelthen slappet så meget af og lavet så meget af ingenting, at jeg før i tiden ville synes at jeg skulle skamme mig. Men det gør jeg ikke, for jeg ved at det er sundt og nødvendigt.

Som altid lykkedes det at tilbringe tiden med en god blanding af socialt samvær, indadvendthed og kulturelle oplevelser.

På den sociale konto startede vi med et dejligt besøg af min fætter og hans familie, incl. deres lille nye 3 måneder gamle hundehvalp. Jeg elsker at være sammen med min familie, det gør mig så glad. I sommerhuset fik vi også besøg af mine forældre til hvad der er blevet lidt af en sommertradition; frokost på terrassen og en lille ekskursion i sommerlandet.

Indadvendtheden fik vi bla. gennem film. I år faldt vi over overraskende mange gode film i fjernsynet om aftenen, så vi har fået set rigtig mange film i denne ferie. Det er sjældent at vi får set film i hverdagen, da det tit kommer til at kollidere med andre aktiviteter og en fornuftig sengetid. Det var en stor nydelse for os begge bare at fordybe os i en god film. Og ellers nød vi vores solstole i skyggen på græsplænen med blade og rugbrødschips indenfor rækkevidde.

Normalt bruger jeg også bloggen som et sted at være indadvendt, ved at skrive blogindlæg. Der plejer at komme flere ideer til blogindlæg når jeg har fri, og det er der også kommet i år, men de er ikke blevet til færdige indlæg endnu. Min beskrivelse af 5:2 faste-diæten har givet anledning til en del besøg på bloggen og en masse anden interesse, så jeg har en masse nye vinkler at skrive ud fra.

Behovet for at opleve noget blev i år dækket ved et besøg på Gilleleje Museum. Udover en permanent lokalhistorisk udstilling, havde de i år en særudstilling om Gillelejes rolle under 2. verdenskrig. Ca. 20% af alle jøder det blev sejlet til Sverige kom via Gilleleje. Der var en masse spændende personberetninger om både jøder og lokale handelsfolk og fiskere, både positive og negative historier. Meget gribende udstillede man de genstande som en stor gruppe jøder efterlod, da tyskerne afslørede deres gemmested på loftet af Gilleleje Kirke i oktober 1943. Der sad bla. en sød lille bamse med hjemmestrikkede bukser i den montre – bare hjerteskærende.

Gilleleje Museum

En kunstnerisk WOW-oplevelse blev det også til. Vi tog ud til Rudolph Tegners Museum og Statuepark i Dronningmølle. Indtil da var alt jeg kendte til dette museum, at min bror i sin spejdertid ved flere lejligheder var blevet sendt på natløb ud og sprænge den store betonblok, som museet er, fiktivt i luften. Men det var sørme så meget mere end det. Vi startede med at se en film om kunstnerens liv, da vi ikke rigtig vidste noget om ham. Dernæst en rundtur i museet, hvor det ene imponerende værk efter det andet fik os til at tabe underkæben. Selve bygningen var også langt mere interessant end man umiddelbart skulle tro når man ser den udefra, og i midten lå kunstneren og hustru selv til hvile. Der var også en interessant beskrivelse af processen omkring støbning af de store statuer. Udenfor et hedelandskab med lyng, får og sandet jord, hvor der var 15 værker langs en rute i landskabet. En genial blanding af kunst og natur, og vi ærgrede os grundigt da det blev uvejr og vi måtte gøre besøget kortere end ønsket. Her et billede af en imponerende kæmpestor og smuk Afrodite.

Afrodite

Vores bils aircondition valgte at gå sig en tur lige inden ferien. Samtidig valgte vejret at være meget varmt og solrigt det meste af ferien. Det blev derfor til en del cykelture, både til indkøb, ud og få en is og til stranden. Min lår fik lidt af en brat opvågnen efter mange år med el-cykel, men de klarede heldigvis udfordringen med bakkerne i vores område.

Og netop vejret har meget af æren for at det har været så afslappet og tilbagelænet. De første 9-10 dage var det bare tørvejr og solskin, så vi lod bare duge, puder mv. blive i haven natten over. Totalt sydlandsk stemning. Desværre kom der også torden lidt senere – desværre, fordi det gør vores elskede hund så bange. Den dag vi var på Tegners museum stak hun faktisk af fra sommerhuset og løb i timevis i området indtil nogen fik fanget hende ind og ringet til os. En frygtelig oplevelse, der afspejler hvor panisk hun har været – normalt vil hun slet ikke ud når det er tordenvejr, men denne gang har hun tilsyneladende villet finde os; hendes mennesker. Vi er lykkelige for at hun ikke er kommet noget til rent fysisk, og rystede over hele situationen.

Nu nyder vi så den sidste weekend i ferien hjemme i Virum. Vi har fået pakket ud og vasket tøj, og slapper nu bare af inden hverdagen kommer buldrende. Det er såmænd ikke så slemt i år, for der ligger en masse nye spændende ting i den kommende tid. På arbejde bydes der på organisationsændring (ny chef) og fysisk omrokering. Og i fritiden sker der en masse indenfor 5:2 fastediæten, fordi der udkommer en række bøger på dansk. I næste uge bringer Ude og Hjemme et interview med undertegnede i samme anledning, og jeg har også fået en henvendelse fra Politikens forlag om noget evt. aktivitet her på bloggen. Der er nok at se frem til lige nu.