En ny generation af el-cykel

Lige siden jeg testede Promovecs Whistle sidste sommer, har jeg sparet op til ny el-cykel. Jeg kunne godt mærke at min MBK el-cykel var ved at være lidt slidt. Da jeg fik bonus og skat retur i starten af året havde jeg egentlig penge nok til at købe en ny. Men først nu har jeg fundet en jeg vil have.

I min anmeldelse af Promovec Whistle beklagede jeg mig over, at el-cykler ikke har udviklet sig nok på det tekniske område. Der er sket en del med design og lidt med batteriernes kapacitet, og der er også begyndt at komme MTB-elcykler. Men det har ikke været til at finde en almindelig pendler-elcykel med både skivebremser og udvendige gear med et passende stort batteri. Der har været mange gode bud her på bloggen, og det var da også via en kommentar fra Milan Olsen at jeg kom på sporet af min næste el-cykel. For da jeg googl’ede hans forslag, kom jeg ind på Vanløse Cykelcenters webshop, hvor jeg så en helt anden cykel – en el-cykel der havde det hele; hydrauliske skivebremser, udvendige gear, affjedret forgaffel og plads til cykelkurve!

Jeg begyndte at undersøge cyklen nærmere. Kun 2 forhandlere i Danmark ser ud til at have den på programmet, var det nu en god idé at springe ud i en el-cykel i en helt anden kategori end det jeg er vant til? Turde jeg forlade Promovecs trygge danske univers? Den så ud til at være mere udbredt i Tyskland at dømme efter webshops, men ingen anmeldelser var at finde. En uge efter satte Vanløse Cykelcenter endda denne model 3000 kr. ned, og så besluttede jeg at tage ud og se på den. Her ser i mig på Cube Epo Touring Lady cyklen efter en prøvetur i sidegaderne omkring butikken.

Cube el-cykel

Med denne model får jeg en helt anden motor-teknologi. Hvor jeg indtil nu kun har kørt med forhjulstræk, får jeg nu en motor der sidder nede ved kranken og hjælper direkte der, hvor min fodkraft går ind via pedalerne. Jeg forventer at det giver en bedre udnyttelse af el-kraften, og at frihjul ikke længere er et tema. Det føltes i hvert fald fint at få hjælpen derfra, meget smooth.

Cube er ikke et mærke vi har set i el-cykelverdenen indtil nu. Det er et veletableret mærke indenfor det man kalder high-end cykler, altså ikke almindelige hverdagscykler, men dem som mountainbikere og gaderacere i cykeltøj drøner rundt på. Min mand var begejstret for at kunne genkende produktnavne på cyklens dele; gear, eger, bremser mv. Det betyder formentlig, at det bliver nemt at vedligeholde den og få reservedele til den.

Jeg købte cyklen i dag, og jeg kan hente den på mandag. Efter sommerferien forventer jeg at kunne skrive en anmeldelse af en ny spiller på markedet, som jeg mener tager el-cykler til os, som pendler frem og tilbage fra arbejde, ind i en ny tidsalder.

Lignende indlæg:

8 meninger om “En ny generation af el-cykel”

1. Jeg har prøvet en del elcykler med forskellige systemer monteret og har tilsidst valgt en Cannondale elcykel med Bosch system. Her er lidt brugererfaring:
    Det er en meget kraftfuld motor, så du skal ikke starte i mere end TOUR, du kan ikke nå at skifte gear, hvis du vælger et højere hjælpeniveau. Slæk lige på pedalerne når du skifter gear.
    De forkellige hjælpeniveauer har deres ideel hastighed, hvor de ikke bruger for meget strøm. (Kan ses på søjlen til højre på displayet på styret)
    ECO: Hyggetur 19 – 21 km. i timen.
    TOUR: Langdistance omkring 22 – 23 km. i timen.
    SPORT: Travlt 24 – 25 km. i timen.
    TURBO: Hold på hat og briller, men hvis man selv hjælper til, så få hastigheden til at ligge på 26,6 til 27,1 km i timen og der bruges meget lidt strøm.
    Held og lykke med din fine cykel, Bosch systemet er pt. det bedste.
    PS. Har lavet en aftale med min cykelhandler, at hvis motoren går istykker og skal sendes til Tyskland for reparation, stiller de en eller anden elcykel tilrådighed for et mindre beløb. (Jeg bruger de på mit arbejde.

1. Hej Allan. Tak for din kommentar. Godt at høre om gode erfaringer med Bosch-systemet. Det er jo lidt en chance man tager, når man vælger ny teknologi. Indtil videre er jeg heldigvis fint tilfreds med min nye el-cykel med Bosch-system.

2. Passer nu ikke helt at cube ikke er set før på el-cykler. e-wheels.dk har brugt dem sammen med bionx et par år.

3. Rigtig godt indlæg om el-cykler. Jeg overvejer selv at investere i en el-cykel, da jeg bruger min cykel på arbejde hver dag og bor i Århus, som er kendt for deres bakker 😉 Jeg har hørt meget godt om den fra Betavus, Fri Bikeshop har den her. Den er selvfølgelig også lidt i den dyre ende. Men er det en fordel at investere lidt flere penge på den nu når jeg skal købe en. Hvad er dine erfaringer?

1. Hej Ida. Tak for din kommentar. Mit indtryk af Batavus er, at det er et af dem der har været længst på det danske elcykel-marked. Mærket er hollandsk, og i Holland er der VIRKELIG mange el-cykler, så man må formode at Batavus har mange erfaringer og har haft gode muligheder for at udvikle og forfine deres produkt.
      Jeg har kun en enkelt gang prøvet en Batavus, men dengang kunne man ikke få at vide de præcise specifikationer på batteri og el-system, så jeg var ikke tryg ved at købe den. Desuden var jeg ikke så vild med dens udseende. Den du linker til her ser dog mere skandinavisk ud i designet.
      Jeg har en tante, som har en Batavus el-cykel, og den fungerer fint for hende. Om den er den højere pris værd kan jeg desværre ikke vurdere, men jeg tror man gør klogt i at gå udenom el-cyklerne i den anden ende af spektret, de aller-billigste, hvis man skal have en driftssikker el-cykel der skal stå for ens daglige transport.