Vinterferie 2012

Den er stadig i gang, vinterferien. Det er blevet en længere affære for os i år, fordi vi har spredt den ud over 2½ uge. Mads havde den første uge fri alene, og jeg har den sidste halve uge alene, og i midten har vi så en uge sammen.

Det har vi bla. gjort af hensyn til vores nye hund, så hun får en lang sammenhængende periode hvor vi er hjemme – vi håber det giver hende mulighed for at falde godt til og vænne sig til sit nye hjem. Det virker til at hun er godt på vej. Hvor hun i starten var meget forsigtig og afventende, har hun nu en mere naturlig hundeadfærd, er bla. begyndt både at tigge, gø af gæster og katte i haven samt på eget initiativ lege med sit legetøj.

En anden grund til at sprede vinterferien ud på den måde er, at mine forældre skal flytte og jeg vil gerne være med for at sikre mig at især min mor ikke overanstrenger sig. Så når Mads tager tilbage på arbejde på mandag, står den på flyttekasser, flyttemænd og flytterod i 3 dage for mig.

Der har dog også været sat tid af til afslapning og fornøjelse. I 40-års fødselsdagsgave fik jeg af Mads et ‘Romance & Privacy’-ophold tirsdag-torsdag i denne uge, så vi kunne fejre vores bryllupsdag i luksus og nydelse. Opholdet foregik på Hotel Amerika i Hobro, et 4-stjernet nyere hotel med alle faciliteter. Mads havde bestilt en suite til os, og den bød på en lille stue med chesterfield-sofaer, B&O-fjernsyn og minibar. Derudover var der sove-sektion også med TV, lækkert badeværelse samt en lille altan med udsigt over en flot park-agtig have. Alt i alt et rigtig dejligt hotel og et skønt værelse der bød os velkommen med en flaske mousserende vin, frugt og chokolade. Eneste malurt i bægret var, at suiten var placeret direkte over selskabslokaler, som var fyldt med gæster den første aften, hvilket var meget støjende. Heldigvis fortrak de fra lokalet ved 22-tiden, så vi kunne sove i ro og fred.

Selve bryllupsdagen blev en rigtig dejlig dag. Vi startede med stor morgenbuffet i restauranten på hotellet, hvorefter vi nød formiddagen i suiten. Midt på dagen havde vi tid i spa’et, som var et rum på hotellet indrettet med spabad, hvilestole, sauna og brusebad. Der var duftende olier i vandet, stearinlys, frugt og endnu en flaske mousserende vin. Her tilbragte vi en time, hvorefter vi var helt bløde og afslappede. Til frokosten bød min søde mand på sushi, som vi indtog hos SushiSushi i Randers – lækkert!

Om eftermiddagen tog vi ud til Graceland Randers – et helt nyt projekt opført i 2011 af manden bag den danske Elvis-fanklub Elvis Unlimited, Henrik Knudsen. Allerede ved parkeringspladsen startede oplevelsen – og sikke en oplevelse! Ved starten af indkørslen var de genkendelige jernlåger med noder på fra det oprindelige Graceland genskabt, og langs hele vejen op til huset var der højttalere der spillede Elvis-musik i god kvalitet.

For en Elvis-fan som mig var det stort at kunne blive fotograferet foran Graceland, selvom det ikke var det oprindelige – facaden var ret præcist genskabt så det lignede originalen ret meget. Indenfor var indretningen anderledes end originalen, det skal jo ikke være en privat bolig. I kælderen var der museum, hvor ejeren udstiller nordens største privatsamling af Elvis-ting. Der var bla. tøj, breve og instrumenter som Elvis havde brugt eller ejet, og man havde genskabt en stor hvid sofa som stod i Elvis’ hjem. I stueetagen var der butik med Elvis-merchandise og så var der indrettet en diner i rigtig amerikansk stil, hvor man kunne få burgere, steaks, milkshakes og Elvis’ notoriske peanutbutter/banana-sandwich. På førstesalen var der et stort lokale hvor der kan afholdes forskellige events.

Det var et virkelig flot projekt, og jeg forstår godt at Henrik Knudsen er blevet årets borger i Randers. Her er virkelig en seværdighed, hvor man får meget Elvis-stemning for pengene. Det må have været et stort arbejde at få lov til at bygge sådan et specielt hus. Jeg bliver fyldt at taknemmelighed og glæde, når der er nogen der gør så stor en indsats for at skabe noget til glæde for mange mennesker.

Hjemme igen på hotellet rundede vi dagen af med en 4-retters menu på hotellets restaurant. Det var en fantastisk dag! Dagen efter måtte vi forlade de smukke omgivelser og begive os hjemad. Vi kørte fordi grænsebutikkerne i Tyskland for at tanke dåsesodavand, chokolade og hundeudstyr før vi vendte næserne mod Virum.

Det var iøvrigt også en god oplevelse at køre en længere tur i vores nye bil. Det er første gang vi har kørt så langt i den, og den fungerede perfekt. Turen blev på præcis 1000 km. og vi kørte 20,5 km. pr. liter diesel, hvilket er meget tilfredsstillende i forhold til det som loves fra producentens side.

Og så var det ellers dejligt at se vores hund igen – hun blev passet hos sin hundelufter i de 2 dage vi var væk, og havde tydeligvis haft det dejligt med sine menneske- og hundevenner.