Så fik jeg da set lidt mere af Amager

Den københavnske Metro holdt op med at køre i morges. Jeg var på vej på arbejde, og vi holdt ved Amager Strand station, da de sagde i højttalerne at alle tog holdt stille, da de skulle undersøge en teknisk fejl. Det sker ind imellem at de undersøger det de kalder en ‘alarm’ og det plejer kun at tage et øjeblik, så jeg var rimelig rolig. Men efter 10 minutter kom der noget Metro-personale, som sagde at det godt kunne tage noget tid, og at vi nok måtte finde alternativer.

Jeg gik ud af toget og ned ad trappen til stationens informationstavle. Jeg kender ikke Amager ret godt, og har aldrig i mit liv været i det område. Efter at have fulgt menneskemængden ud til en ubrugelig bus ved Amager Strandvej, fandt jeg ud af at hvis jeg gik op til Amager Hospital kunne jeg fange en bus 2A, som så længere fremme krydsede bus 5A’s rute – en linje der går til lufthavnen. Jeg begav mig ud på en rejse i ukendt territorium og twittede undervejs, det fik mig til at føle mig i kontakt med noget velkendt.

TrineLouise Alle metrotog holder stille….
April 29, 2010 7:30 from mobile web

TrineLouise er strandet på Amager
April 29, 2010 8:20 from mobile web

TrineLouise rakker rundt på Amager og prøver at finde bus 2A og 5A så jeg kan fange min almindelige bus 35 fra lufthavnen
April 29, 2010 8:26 from mobile web

TrineLouise er bare SÅ glad for at arbejde i Dragør
April 29, 2010 8:27 from mobile web

TrineLouise håber meget at der stadig noget morgenmad tilbage i kantinen når jeg når frem engang, er ret sulten og tørstig….
April 29, 2010 8:28 from mobile web

TrineLouise Ah, lufthavnen – så kan jeg kende det igen. Og kun 7 minutter til næste bus, så når jeg nok kantinen inden lukketid.
April 29, 2010 8:37 from mobile web

TrineLouise kan ikke forstå at metroselskabet ikke sætter busser ind – selv i en situation som denne hvor den har stået stille i over en time
April 29, 2010 8:45 from mobile web

TrineLouise sidder på min pind med Cultura Ananas/Passion, appelsinjuice og cacaomælk. Kollegerne siger de ville have hentet mig hvis jeg havde ringet
April 29, 2010 9:05 from mobile web

Faktisk synes jeg at både Metro-personalet og buschaufførerne på A-busserne var rigtig hjælpsomme og endnu vigtigere: i stand til at hjælpe, de havde simpelthen viden om hvor jeg kunne gå hen. Også en mand ved busstoppestedet hjalp mig. Det gjorde at jeg kunne navigere på Amager på trods af at jeg slet ikke er stedkendt. Jeg skiftede f.eks. bus ved Skottegårdsskolen, uden nogensinde at have hørt om den eller at vide hvordan den så ud.

Som jeg også har twitte’t, kan jeg dog ikke forstå at man ikke indsætter Metro-busser. Ved alle Metro-stationer er der et særligt busstoppested med et fint hvidt skilt hvor der står ‘Metro-bus’. Men de bruger dem bare aldrig. Da jeg landede på arbejde 1½ time efter at togene var stoppet, var der endnu ikke indsat busser – de satsede på at kunne køre udenom problemområdet med Metro-togene. I mellemtiden står der udenlandske turister ude på Amager Strandvej og kan ikke finde til lufthavnen. Det synes jeg ikke er så godt.

I vinters fik jeg på en dag, der var præget af både store mængder sne og Præsident Obamas besøg, en lang, lang bustur på Vestamager. Jeg har også været ude for at regionaltoget ‘glemte’ at stoppe i Hellerup og smed mig til Nivå, hvilket gav mig en times tur igennem bla. mit barndomskvarter i Kokkedal. I dag har jeg så set noget af det nordøstlige Amager. Der var egentlig meget pænt. Om ikke andet, så får jeg da nogle sightseeing-ture ud af den ekstreme transporttid og -rute jeg slæber rundt på.