Påskeferie i fiskens tegn

Endnu en uges ferie er ved at være ovre, og igen foregik det meste af ferien i sommerhuset. Igen indeholdt ferien både indadvendte sysler i huset, gæster og ture ud.

En vedligeholdelsesopgave ved sommerhuset der har hastet en del, er en læmur/trævæg som oprindeligt har tjent som gavl for en pergola. Pergolaen er for længst fjernet, men væggen står der stadig og da vi overtog huset var den ret skæv. Vi har stabiliseret den henover vinteren med en støtte-bjælke, og ved dette ophold i sommerhuset har vi fået støbt en kraftig stolpe ned i jorden for enden af væggen som støtte. Der kom også nogle nye brædder på som pæn afslutning øverst.

Lidt havepleje blev der også tid til; der skulle rives blade og brændes ukrudt. Terrasse og indkørsel var så tilgroet med ukrudt da vi overtog sommerhuset i sommers, så jeg tror det er vigtigt at vi er meget grundige og tidligt ude med ukrudtsbekæmpelse her til forår.

Mine forældre kom til en tidlig påskefrokost i starten af ugen, og det gav anledning til en af de for mig rigtig hyggelige aktiviteter: ned på Gilleleje Havn og købe pålæg.Vi har nu en del gange været hos Adamsens Fisk og finde noget godt til frokosten, og denne gang blev det til fiskefrikadeller, gravad laks, rejer, krabbesalat og en paprika-sild, der iflg. damen i butikken skulle være afhængigheds-dannende. Kun lidt spege- og rullepølse gjorde at det ikke blev en ren fiske-frokost. Selvfølgelig var der alt for meget mad, men så havde vi dejligt pålæg til frokost resten af ferien.

Jeg elsker hele oplevelsen ved at tage ned på havnen. Det er gerne ved 10-tiden om formiddagen og der er næsten altid solskin og fred og ro. Jeg elsker at gå der imellem fiskerkuttere, måger, hunde og Svendsens Maskinværksted og indsnuse stemningen og den friske luft.

Langfredag fik vi et gensyn med Brasseriet, som havde lokket med stenbiderrogn med blinis både på Facebook og med skilte på gaden. Desværre var det udsolgt da vi kom – i hvert fald lige indtil vi havde bestilt og fået første ret serveret, så fik de en ny sending stenbiderrogn og så kunne jeg kaste misundelige blikke over på nabobordet. Men vi fik alligevel endnu en lækker fiskefrokost med friskpillede grønlandske rejer, ferskrøget laks, 3 slags sild og fiskefrikadeller.

Igen fik vi udforsket en bid mere af området omkring sommerhuset. Denne gang tog vi på Fyrhistorisk Museum, som ligger i den tidligere fyrmesterbolig ved Nakkehoved Østre Fyr, Gilleleje. Det var en rigtig fin udstilling, hvor der dels var en gennemgang af udviklingen indenfor fyr generelt, både teknisk og historisk, og dels en masse materiale om selve stedet Nakkehoved Fyr både hvad angår kendte besøgende, aktiviteter for DMI og de øvrige daglige opgaver for de forskellige fyrmestre. I vagtstuen sidder en dukke og ser ud over farvandet, og vi var selvfølgelig også helt oppe i fyret – 54 meter over havet med en fantastisk udsigt.

Også et vennepar med 2 små børn fandt deres vej forbi vores lille sommerhus, de havde ikke været der siden september, så der var sket meget siden. De var inviteret til kaffe og kage, og så havde vi igen en undskyldning for at tage ned til byen og nyde lokal-koloritten. Denne gang fandt vi en bager inde i den gamle del af Gilleleje by, hvor der er utrolig charmerende. Ved Restaurant Gilleleje Havn stod der en lille bod hvorfra der blev solgt brød – vi blev grebet af stemningen og købte et rugbrød med hjem til frokosten. Blev dog lidt forbavsede da vi hørte prisen: 45 kr! Men brødet var godt.

For hver gang vi er der finder nye hjørner og har hele tiden lyst til at udforske det mere. Her slår det éen at man jo bare kan komme igen og igen når man har et sommerhus der, det er ikke ligesom når man lejer en feriebolig eller tager på charterferie, hvor man ikke ved om man nogensinde ser stedet igen.

Vi har haft nemt ved at holde varmen i sommerhuset denne gang. Det har ikke været frost i den tid vi har været der, så ingen problemer med vandet denne gang, og huset blev hurtigt varmt da vi ankom. Vi har kun fyret i brændeovnen om morgenen og om aftenen, og selv når vi stopper med at fyre kl 10 har vi på solskinsdage haft 25 grader det meste af dagen. Det bliver spændende at se hvordan vi skal klare opvarmningssituationen når det bliver endnu varmere, men vi har heldigvis også lidt elvarme at trække på.

Som ved de andre ophold i sommerhuset har vi sådan, nu hvor vi er hjemme, at vi ikke kan vente med at komme derop igen. Og det skal vi jo nok også komme, forårets mange helligdage og lange weekender giver jo fin anledning til dette. Men der er også lidt at se til herhjemme – vi vil stadig passe vores have, hus og drivhus som vi plejer. Chili-planterne i minidrivhuset i vindueskarmen var nærmest blevet dobbelt størrelse efter denne ferie og det minder bare om de mange opgaver der er herhjemme med omplantning, klargøring af drivhus mv.